مقدمه اي بر نظام آموزشي كشورهاي جهان  

امروزه كشورهاي مختلف جهان از ساختارهاي آموزشي متفاوتي برخوردار مي باشند كه طبيعتاً ساختارهاي فوق در هركشوري بنا بر سياست ها، برنامه ها و اهداف مورد نظر آن كشور متفاوت مي باشد. دراين ميان، تلاش براين است كه نظام آموزشي هر يك از كشورها با تحولات اجتماعي و پيشرفت هاي فرهنگي متناسب با قرن بيست و يكم هم گام گردد و از سويي ديگر، هماهنگي هاي لازم بين برنامه هاي آموزشي و بازار كار در حوزه هاي مختلف خدماتي، صنايع، كشاورزي، بازرگاني و غيره برقرار گردد.

در طي سال هاي اخير، كشور ايران نيز با توجه به ناكارآمدي نظام هاي آموزشي گذشته در تحقق اهدافي نظير تناسب توليدات نظام آموزشي با بازار كار، برخورداري از راه بردها و روي كردهاي نوين آموزشي، برخورداري و بهره وري از فن آوري روز در ابعاد مختلف آن و... دست خوش تحولاتي نه چندان گسترده و بعضاً موردي بوده است. اما از آن جا كه اعمال تغييرات مذكور هنوز ازشكل آرماني برخوردار نگرديده است،آشنايي و بررسي ساختار نظام به عنوان سرآغاز مطالعات جامع درخصوص تجارب آموزشي كشورهاي مختلف به ويژه كشورهايي كه از شرايط و امكانات مشابه كشور ايران برخوردار مي باشند مطرح مي باشد.

ادامه نوشته

سطح سواد رایانه و IT دانش آموزان بروزتر از معلمان است

 

دیروز یکسالگی آپلود وبلاگ انجمن بود.فرهنگجو ابتدا با سه نویسنده شروع بکار نمود و به تدریج تعداد آنها افزایش یافت تا امروز با 14 نویسنده حدود 170 عنوان مطلب به بار بنیشیند.قصد ندارم به عملکرد دبیران وبلاگ بپردازم کافیست آرشیو مطالب ارسالی هر یک را ببینید تا پیشرفت یا پسرفت قلم آنان برایتان ثابت شود.امروز باید نگاهی به دیگر دبیران بیاندازیم:چند درصد از دوستان و همکلاسهایمان با وبلاگ نویسی آشنا هستند؟چند درصد آنان با ایمیل کار میکنند؟چند نفر با نرم افزار های کاربردی word ،powerpoint  و ... که لازمه ی پایان نامه ها و پروژه هاست آشنایی دارند؟اصلا چند درصد با رایانه واینترنت کار میکنند؟ ... شاید برای بازدیدکنندگان مهمان وبلاگ، این جملات مسخره و شبیه به طنز باشد اما واقعیت دارد.ما خواسته یا ناخواسته در دورانی هستیم که هرکس با زبان،رایانه و  IT آشنایی نداشته باشد بی سواد محسوب میشود.امروز اعلام میشود که سطح سواد رایانه و IT دانش آموزان بروزتر از معلمان است.معلمانی که بیش از 70 درصد آنان نسل اول و دوم انقلابند اما اینک درصد بالایی از نومعلمان و دبیران آینده مملکت در قرن ارتباطات و اطلاعات به عنوان نسل سومی با اینترنت و رایانه بیگانه اند.

انجمن علمی دبیری تمام سعی خود را خواهد کرد تا با ایجاد انگیزه و آموزش مستمر،بتواند نقش بزرگی برای تحقق این مهم ایفا نماید.لذا از کلیه اعضای علاقه مند و صاحبنظر دعوت مینماید تا با ارائه پیشنهادات ، تجارب و خدمات خود ما را یاری نمایند.(منتظر ارائه پیشنهادات و اعلام آمادگی در قسمت نظرات هستیم؛با تشکر)

کاهش ترس از شکست

یکی از خصوصیات دوران نوجوانی کمال گرایی است و نوجوان کمال گرا می خواهد همه چیز مطلوب ودر نهایت کمال وجود داشته باشد واز طرفی نوجوان خواستار تایید دیگران نیز می باشد بنابراین ترس از شکست در این دوران و در کنار کمال گرایی ونیاز به تایید قرار می گیرد .

                                                     

ادامه نوشته

پروفسور و آخرین لحظات زندگی اش

شام در کنار تخت استاد سرد شده است. ظاهراً دیگر نیازی به خوردن غذا نیست... پزشکان و مسئولان بیمارستان دانشگاه، به این نتیجه رسیده‌اند که معالجه روی قلب استاد دیگری اثری ندارد...لذا آنژیوکت تزریق چند دارو برای ادامه تپش قلب را، از رگ دست راست، و آنژیوکت تزریق مسکن درد را، از دست چپ ایشان خارج و حتی ماسک تامین اکسیژن، که دیگر ریه‌ها قادر به تامین آن نبود را برداشته‌اند.... و تنها سنسورهای تپش قلب روشن است...

شگفت اینکه در چنین حالتی در کمال حیرت پزشکان و متخصصین بیمارستان کانتونال دانشگاه ژنو ، پرفسور حسابی در آخرین لحظات حیات به چیزی جز مطالعه و افزایش دانش خویش نمی‌اندیشد......

این تصویر منحصر به فرد را یکی از کارکنان بیمارستان به عنوان تصویر تکان‌دهنده و تاثیرگذار ثبت کرده است...

                                          ......................................................

پ ن۱: سالروز وفات دکتر حسابی پنجشنبه ۱۲ شهریور بود.

پ ن۲: همین روزها (۱۶ شهریور) سالروز تاسیس وبلاگ هم هست.

نقش رابطه معلم و دانش آموز در ایجاد انگیزه

یکی از چالشهای مهم موجود در آموزش ریاضی عدم برقراری ارتباط عاطفی مثبت بین معلمان این درس و دانش آموزان است . متأسفانه این امر باعث به وجود آمدن تفکرات و دیدگاه های منفی در اذهان دانش آموزان و والدین آنها نسبت به درس ریاضی شده است .و ادامه این روند یعنی ناسازگاری در ارتباط مؤثر منجر به بی -علاقگی و حتی تنفر و انزجار بسیاری از افراد نسبت به درس ریاضی شده است. اولین هدف یک معلم ریاضی در جو حاکم بر این درس ،باید برقرار کردن رابطه ی مطلوب دوستانه و حمایت کننده با دانش آموزان باشد . چنین هدفی فقط با تعامل میان معلم و دانش آموز حاصل می آید . چند روز اول مدرسه و اولین دیدارهای دانش آموزان با معلم از این نظر بسیار مهم است . بنا بر این به آن توجه خاص د اشت .معلمان تازه کار به طور معمول از معلمان قدیمی تر می شنوندکه تا هنگامی که دانش آموزان به او احترام نگذاشته اند در برابر آنها نخندد. زیرا ایشان بر این باورند که دانش آموزان برای احترام گذاشتن به معلم باید از وی بترسند. اما نظریه پردازان انگیزش می گویندکه به دانش آموزان نشان دهیدکه به آنها علاقه دارید و می توانند به شما اعتماد کنند و در صورت نیاز برای هر کمکی به شما رجوع نمایند.
معلمان بر خلاف خلبانها و معمارها یا جراحها ، آموزش فشرده ای در مهارتهای حرفه شان ندیده اند. به نوعی از آنان انتظار می رود که وقتی وارد کلاس می شونددر مورد مسائل پیچیده روابط بشری تجربه و مهارت داشته باشند . از معلمها خواسته می شود که در جریان فعالیت روزانه شان :

1)انگیزه یادگیری ایجاد کنند .
2)مشوق خود مختاری باشند و عزت نفس را تقویت کنند .
3)از شدت اضطراب (anxiety ) بکاهند و ترس را از بین ببرند .
4)يأس و نومیدی (frustration ) را کم کنند.
5)سبب کاهش تعارضها و کشمکشها(conflict) شوند و خشم را فرو بنشانند .

یکی از معلمها می گفت :« من از قبل می دانم که دانش آموز به چه چیزی نیاز دارد . من نیاز او را حس می کنم . او نیاز دارد قبولش داشته باشند . به او احترام بگذارند، دوستش داشته باشند. به او اعتماد کنند ، او نیاز دارد که تشویقش کنند ، پشتیبانی اش کنند،او را به فعالیت وا دارند و موجبات تفریح و خوشی اش را فراهم آورند تا بتوانند به کاوش و آزمایش بپردازند. و به نتایج موفقیت آمیزی برسد، عجب حکایتی است ! او این همه نیاز دارد . و من بايداينگونه نيازش را برآورده نمايم،عقل و دانایی سلیمان است و بینش و فراست ابن سینا و علم و دانش خیام و ایثار و از خود گذشتگی فلو رانس نایتینگل»

حباب ها قرباني هواي درون خودشان هستند

حباب ها مجذوب کننده اند. چه چیزی به آن ها چنین شکلی می دهد؟ چه چیز باعث از بین رفتن یا دوام آن ها می شود؟ چه چیزی موجب بوجود آمدن آن رنگ ها و الگوها در پوسته ی حباب می شود و چرا این رنگ ها و الگوها تغییر می کنند؟...

راستی!یادتون هست در مناظره ی کاندیدای ریاست جمهوری ،رئیس جمهور هی از حباب میگفت!تکلیف این حباب چی شد!منظور از حباب چیه! ...

پس به نظر میاد علی رغم جذابیت ظاهر حبابها،باطن خطرناکی دارند.پس باید اون رو بترکونیم!

ادامه نوشته

فلزي با درجه انبساط صفر ابداع شد

 دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از فشار بالا موادی تولید کردند که در برابرحرارت حرارت منبسط نشده و خصوصیاتی مانند فلز با ساختار شیمیایی متفاوت دارد.

ادامه نوشته

ترجمه

یکی از دروس کنکور ارشد فیزیک درس زبان تخصصیه که برای پاسخ به سئوالات آن دانشجو باید با متون تخصصی آشنا باشه

به همین منظور و برای آشنایی بیشتر دانشجوها با متون تخصصی بخشی به نام "ترجمه" به بخش های وبلاگ اضافه شده .

هر کدوم از دانشجوها می تونن با بر عهده گرفتن بخشی از ترجمه علاوه بر تسلط بر زبان تخصصی بقیه دانشجوها رو هم در فهم متن مربوطه یاری کنن

اگر کسی مایل به ترجمه بود اسم بخش مورد نظر رو بگه تا دیگه کسی اون بخش رو برا ترجمه انتخاب نکنه!

امیدوارم این کار باعث بشه تا دوستان تو بخش زبان پیشرفت کنن!

اولین متن "فیزیک ماده چگال"

متن در ادامه مطلب

ادامه نوشته

ساخت نخستين خودروى مولكولى

ايسنا: پس از آن كه محققان BMW اعلام كردند امكان توليد يك خودرو در مقياس نانو با كاركردهاى چندگانه وجود دارد، دانشمندان دانشگاه «رايس» اولين خودروى مولكولى را كه بر روى يك بزرگراه ميكروسكوپى از اتم هاى طلا حركت مى كند، توليد كردند.

ادامه نوشته

سفر فضایی

مقدمه

در دهه 1950میلادی ، هر دو کشور ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق به ساخت موشکهای پر قدرتی برای پرتاب ماهواره‌هایشان به فضا دست زدند. این دو کشور قصد داشتند، ماهواره‌هایی را در سال 1957 میلادی ، سال ژئوفیزیکی بین المللی ، به فضا پرتاب کنند. شوروی اولین کشوری بود که با پرتاب اسپوتنیک 1 در چهارم اکتبر این سال موفق به انجام چنین کاری شد. از این زمان به بعد اکتشافات فضایی به یک مسابقه بین دو کشور مذکور تبدیل شد. این در حالی بود که رجال سیاسی دو طرف بر اهمیت ساسی و نظامی برخورداری از ماهواره‌ها در مدار و فتح ماه قبل از رقیب دیگر واقف بودند. درآغاز به نظر می‌رسید که روسها در این مسابقه جلوتر از آمریکائیها هستند.


ادامه نوشته

الکترومغناطیس

الکترومغناطیس علمی ست که به بررسی اثر میدان های الکتریکی و مغناطیسی بروی ذرات بار دار می پردازد .

ادامه نوشته

نظریه های انیشتن(نسبیت عام و خاص)چیست؟

انشتین دو نظریه دارد. نسبیت خاص را در سن 25 سالگی بوجود آورد و ده سال بعد توانست نسبیت عام را مطرح کند.

ادامه نوشته

سند ملی اموزش و پرورش

تا حالا از چشم انداز بیست ساله ایران (ایران۱۴۰۴) زیاد شنفتیم . آیا تا کنون از آموزش پرورش ۱۴۰۴ چیزی شنفتید؟

در این راستا گزارشی از تدوین سند ملی آموزش پرورش وجود داره. که بنده قسمتی از اون رو در ادامه مطلب آوردم و برای گزارش کامل و اطلاعات بیشتر در پایان لینکی رو قرار دادم.

امیداوارم مفید باشه... . 

ادامه نوشته

پدیده جالب در مورد نسبیت عام


همه ما برای یک‌بار هم که شده گذرمان به ساعت‌فروشی افتاده است و ساعتهای بزرگ و کوچک را دیده ایم که روی ساعت ده و ده دقیقه قرار دارند. ولی هیچگاه از خودمان نپرسیده ایم چرا؟
ادامه نوشته

بررسی یک تضاد کامل میان مشاهده و علم از طریق زیاضیات

 اگر نقطه ای به صورت مداوم در جهت خلاف محور X ها حرکت کند ، با گذشت زمان مقداری را که نقطه بر روی محور X ها نشان میدهد کمتر و کمتر خواهد شد . درست مانند قضایای حد و پیوستگی که نقطه X به سمت صفر میل داده می شود .

ادامه نوشته

آمارگیر

 یه آمار گیر میره در یه خونه ای و راجع به خودش و بچه هاش سوال میکنه.

طرف میگه: "برای سن بچه هام یه معما میگم باید حلش کنی تا سنشون رو پیدا کنی. من سه پسر

 دارم که حاصل ضرب سن اونا میشه 36 و حاصل جمع سنشون 2 تا از شماره پلاک همسایه سمت راستی کمتره".

آمار گیره یه خورده فکر میکنه و میگه: "با این اطلاعات نمیتونم حلش کنم میشه یه راهنمایی بکنین".

صابخونه میگه: "پسر بزرگترم حلوا شکری عقاب خیلی دوست داره!!!" و آمارگیره مساله رو حل میکنه.

 حالا شما میتونین بگین سن بچه ها به ترتیب چند بوده؟

البته جوابش توی ادامه مطلب هست ولی خب بد نیست کمی فکر کنید

ادامه نوشته